next
pause
play
prev

Aktualności

10.08.2015

Miejskie migawki w BWA

„Grafika w przestrzeni, przestrzeń w grafice” – taki tytuł nosi wystawa prac Barbary Kasperczyk w Galerii Sztuki Współczesnej BWA. Tematem prezentowanych grafik jest życie polskich miast, zwłaszcza Krakowa, ukazane w dość oryginalny sposób, łączący fotografię i sztukę elektroniczną z tradycyjnymi technikami twórczymi. Uroczyste otwarcie wystawy odbyło się 7 sierpnia 2015.

Artystkę przedstawił publiczności dyrektor Galerii Stanisław Stach. Barbara Kasperczyk pochodzi z Mikołowa, jednak dorastała w Niemczech, gdzie uczęszczała do Liceum Plastycznego w Monachium. Po powrocie do Polski ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach. Obecnie wykłada grafikę na gdańskiej ASP, gdzie ma otwarty przewód doktorski. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków i do Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.

Jak można było się dowiedzieć od samej artystki, jej pierwszym narzędziem twórczym jest cyfrowy aparat fotograficzny. Podczas wypadów w uczęszczane miejsca, na przykład do Galerii Krakowskiej, powstają zdjęcia – ulic, wystaw, ale przede wszystkim ludzi. Ich postacie zostają rozmazane bliskością i ruchem, co być może na obrazować tempo współczesnego życia. Po selekcji wykonanych zdjęć, te najlepsze poddawane są długotrwałej obróbce komputerowej. Przy użyciu programów graficznych artystka przetwarza obrazy, czasem też nakłada jedne na drugie, bądź łączy je w rodzaj elektronicznego collage’u. Cyfrowe fotografie zmieniają się w świadomie tworzone dzieła sztuki. Gotową kompozycję „rozbija” na poszczególne warstwy kolorystyczne i w tej postaci przenosi na przezroczystą folię – czasem przy użyciu komputerowej drukarki, a czasami z użyciem tradycyjnych technik. Poszczególne „warstwy” nakłada jedne na drugie i zawiesza w specjalnych ramkach, ale tak, by między nimi pozostawało około centymetra „luzu”. Dzięki temu gotowe prace sprawiają wrażenie przestrzennych, trójwymiarowych. Nie odda tego żadna reprodukcja.

Oglądając grafiki Barbary Kasperczyk, warto zwrócić uwagę na rozmyty, odrealniony portret kobiety, utrzymany w jasnych barwach, jakby pochodzący ze snu lub ulotnego wrażenia, podchwyconego w biegu. Inna ciekawa praca, mająca formę dyptyku, przedstawia panoramę nowoczesnego osiedla. Intensywne, jaskrawe barwy i trikowe „spiętrzenie” jednego z budynków przywodzą na myśl teledyski z lat osiemdziesiątych. Bardzo natomiast nastrojowe są dwa utrzymane w brązach obrazy przedstawiające przechodniów wędrujących po staromiejskim bruku. Bliska surrealizmu sytuuje się natomiast grafika, na której idący człowiek, rozmazany i dodatkowo poddany cyfrowej deformacji, a być może również uzupełniony pociągnięciami elektronicznego „pędzelka”, przypomina rozkładającego skrzydła błękitnopiórego ptaka. Jeszcze inaczej wyróżnia się czarno-biały obrazek narysowany zupełnie tradycyjną techniką, a przynajmniej na taką stylizowany.

Niektóre z tych dzieł, zamiast wisieć na ścianach, zwieszają się wprost z sufitu, tak, by można było przez nie, jak przez osobliwe witraże, spojrzeć na wnętrze galerii i na innych zwiedzających. Taki układ wystawy jest doskonałym uzupełnieniem jej onirycznego, niemal psychodelicznego charakteru.

W sali wystawowej BWA obecny był promotor doktoratu Barbary Kasperczyk, prof. Henryk Ożóg, znany polski grafik. W wernisażu wzięła udział poseł na Sejm RP Lidia Gądek (która uroczyście przywitała zebranych) oraz liczne grono uczestników pleneru malarskiego „Srebrne Miasto Olkusz”.

Tekst: Jarosław Nowosad

Zdjęcia: Olgerd Dziechciarz

powrót do listy

Kalendarium

Sierpień 2019
Pn Wt Śr Czw Pt Sob Nd
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
wszystkie wydarzenia