next
pause
play
prev

Aktualności

22.10.2013

Kosmopolitycznie, apolitycznie…

„Warszawa Cosmo / polityczna” – to tytuł wystawy otwartej 18 sierpnia 2013 w olkuskiej Galerii Sztuki Współczesnej BWA. Swoje prace prezentowali artyści z warszawskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków.

Wystawę otworzył uroczyście jej kurator Tomasz Awdziejczyk wraz z dyrektorem olkuskiej galerii Stanisławem Stachem. W inauguracyjnej mowie Awdziejczyk wyjaśnił, że ekspozycja jest raczej kosmopolityczna niż polityczna – komentarza do bieżących wydarzeń praktycznie tam nie spotkamy. „Z całego świata garną się twórcy, by wstąpić do naszego Związku i zaistnieć w Europie. (…) Dzieła rodzimych artystów skonfrontowane są z pracami twórców wywodzących się zza Kaukazu, Bałtów i Rusinów. Nawet mroźna Finlandia gościnnie wystawiła swoją reprezentację” – czytamy w katalogu wystawy.

Mówiąc o ważności kultury w życiu narodów, kurator odwołał się do historii Polski. Naszego kraju nie było na mapie przez ponad stulecie, a jednak Polacy istnieli na międzynarodowej arenie – między innymi właśnie dzięki polskim artystom: muzykom, literatom, plastykom… Rządzący powinni częściej o tym pamiętać, stwierdził Tomasz Awdziejczyk i trudno się z nim nie zgodzić.

Jak w każdej wystawie zbiorowej, zwiedzający mają możliwość zetknięcia się z wielością technik malarskich i – szerzej – spojrzeń na świat. Bliski hiperrealizmowi portret Stadionu Narodowego namalowała Tea Sulaberidze. Na drugim „biegunie” usytuowała się Anna Forycka-Putiatycka z abstrakcyjnymi kompozycjami przypominającymi tyleż rozkwitający kwiat, co eksplozję (jej „Ton absolutny” mógłby być wręcz metaforą początku wszechświata). Piotr Zemsta „sportretował” baśniowe stwory – jakby skrzyżowania zwierząt z maszynami. Nie mniej surrealistyczną wizję przedstawił sam kurator wystawy, Tomasz Awdziejczyk, kreując rodzaj rozmytego pejzażu . Baśniowy „Odlot” skrzyżowania ryby ze sterowcem namalował Edward Gałustow. Listy jako lecące origami w kształcie ptaków – to temat obrazu Weroniki Raczyńskiej. Plażowiczom przyglądała się Joanna Woyda – efektem są proste, nastrojowe scenki nawiązujące do czarno-białej fotografii, a może telewizji? Ludzkie twarze jako ceglane mury wykreował na płótnie Wit Bogusławski. Piszącemu te słowa najbardziej przypadł do gustu dyptyk pt. „Trzynaście” pędzla Magdaleny Hajnbosz. To oczywiście tylko część prezentowanych dzieł – warto zapoznać się ze wszystkimi.

Wystawę można obejrzeć do 5 listopada. Swoje prace prezentują: Tomasz Awdziejczyk, Edward Gałustow, Marta Konieczny, Joana Woyda, Wit Bogusławski, Magdalena Hajnosz, Katarzyna Betlińska, Larysa Jaromska, Temuraz Kharabadze, Mamuka Tkeseklashwili, Anna Forycka-Putiatycka, Weronika Raczyńska, Małgorzata Bogucka, Tea Sulaberidze, Anton Chogovadze, Piotr Zemsta.

Jarosław Nowosad, zdjęcia: Olgerd Dziechciarz
powrót do listy

Kalendarium

Wrzesień 2019
Pn Wt Śr Czw Pt Sob Nd
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
wszystkie wydarzenia